Enig med endel, uenig i det meste her inne
Fortsatt ekstremt avslappet ifht kampformen, da vi har 5 uker igjen til seriestart. Likefullt er jeg helt enig i at det er noen bekymringsfulle trekk ved spillet både kollektivt og invdividuelt.
Kjapp oppsummering;
JKL laster jeg ikke for noe annet enn en horribel miss på å holde ballen på en corner i andre omgang. Ellers synes jeg han har noen fine inngripener, men blir svikta av forsvaret ved 3-4 anledninger, og to gir baklengs. Met bekymret over holdningen etter å slippe inn mål, ser ut som han skal grave seg ned. Ønsker mer brystkassa fram og adrenalin som pumper- hvor er vinnerviljen?
Forsvaret reiste seg ekstremt bra i dag. Vi møter et 3 hakk bedre lag enn Kalmar, men står mye bedre i mot. Litt avkladd på tempo noen ganger, men kompenserer med skikkelig innsats bak der. Marcus misser på 0-1, men vanvittig bra mentalt å snu en sånn kamp sist til noe så solid. Bra. Gjerde mangler endel på kampformen, og spiller nok best sammen med en Forren i form. Likevel et okei alternativ i norsk eliteserie- målestokk. Knut Olav trenger å skifte fokus, og har seriøs jobbing foran seg med pasningsfoten. Ellers kan han glemme utlandet. Simonsen kommer, synes han viser mye positivt offensivt- men når det kollektive svikter så totalt, er det ikke lett å være ny i laget. Må jobbe med posisjonering defensivt. Forren er ute av form tror jeg, svikter totalt på 0-2, og er usikker til ham å være.
Midtbanen sliter vanvittig tempomessig, og ikke minst ifht den defensive jobbingen. Vi får altfor få gunstige brudd for kontringer, og jeg håper både Holm og Makthar blir friske til vi leser mars. Trenger begge to som alternativer, for de har godt av intern konkurranse. Magne viser mye bra, men som mange andre påpeker- han må jobbe mye med ballmist i gode posisjoner. Daniel kommer, bekymrer meg minimalt. Aksel er jeg i ferd med å miste troen på dessverre, og vedder ingenting imot at han ikke blir å se i blåhvitt neste år. Bra innsats og løpskraft, men han har rett og slett ikke god nok teknikk og pasningsfot. Synes han er et godt alternativ i troppen, men redd tiden løper fra han utviklingsmessig.
Foran er det Pape som drar lasset, og jeg liker det jeg ser. Fortsatt ingen innleggsfot, men mye mer rett på mål og myyyye bedre tilslag på ballen enn tidligere år. Fortsetter trenden får han vanvittig mye målsjanser når laget funker bedre kollektivt, og da har vi en potensiell toppscorer. Synes Fall også presterer langt bedre i dag- jobber og sliter, og får rettvendt seg langt mer. Forventer selvsagt langt mer, men synes jeg ser jevn progresjon. Høyresiden vår er vårt svake punkt igjen. Som med Jan Kjell er detingenting i veie med potensialet til Moa, det ser en glimtvis. Men han må også slite med store mentale blokkeringer, for han tør jo aldri utfordre eller sette fart en mot en. Synes igjen Rune virker langt friskere offensivt, og bør få flere sjanser. Likefullt trenger vi en forsterkning her.
Fint innhopp av Strandhagen, selv om han blir lite involvert. Gøy også at Mbar og Markeng får noen minutter.
Synes det som sagt er grunn nok en gang til å stille spørsmålstegn ved støtteapparatet. Mye sies i disse dager om mental trening, og Bjørkly kan umulig ha nådd frem med sine ideer til JKL eller Moa for å ta noen. Kollektivt må vi opp på et helt annet nivå, og vi må virkelig finne et offensivt alternativ til Makthar- så vi ikke er så totalt avhengige av hans spill. Aggressiviteten i midtbaneleddet og det fremste leddet må opp mange knepp, og alle må være mer skjerpet.
Vi har så langt møtt topp internasjonal motstand, og det er bra for å utfordre oss på våre svakheter i spillet. Skal vi yte noe i E-cup til høsten, vet vi hvor lista ligger. Vi vil likevel ikke møte denne type motstand i Norge, København er bedre enn noe annet lag vi møter i hjemlig serie. De var tre knepp bedre i det meste i går. Synes det var mange spennende spillertyper på det laget, som bare nok blir bedre. I våre beste stunder i fjor kunne vi nok matcha de noenlunde, men nå er vi langt unna nivået.
Et lite tankekors jeg satt med etter kampen er som Tom kommenterte sist...redd vi kan komme til å savne Mame på flere fronter i år. Dødballer imot har vi vært bortskjemt med hans ryddejobb på første stolpe, som også satte igang mye kontringsspill i fjor. Og offensivt mangler vi helt det tempoet på offsidegrensen vi hadde med Mame. Jeg håper man klarer å erstatte dette på et vis....